maandag 18 augustus 2014

Applifying the world

Wie heeft ze niet… de gemiddelde mens met een smartphone is al redelijk besmet met het app-virus. Voor iedere spreekwoordelijke scheet is wel een app te vinden. Ik heb me door mijn zoon laten vertellen dat zelfs voor de scheet (het geluid) een app aangeboden wordt, welke tot hilarische taferelen kan leiden. Maar ik dwaal af. Deze zomer heb ik mij tijdens mijn rondreis met de camper door Frankrijk laten leiden door Buienradar om verzekerd te zijn van redelijk weer. Lengte van files werden bekeken via de app ‘het Verkeer’ en ga zo maar door. Mijn telefoon is veelvuldig gebruikt in de vakantie, maar ik kan mij niet herinneren ook maar één telefoontje te hebben gepleegd of een sms’je te hebben verstuurd. 

Kun je daaruit opmaken dat apps ons het leven vergemakkelijken? Waarom dan alleen in de privésfeer? De eenvoud en laagdrempelige toepasbaarheid zouden in een zakelijke omgeving ook prima moeten kunnen gedijen, toch?
Absoluut (!) zult u wellicht denken, maar er zijn wel wat zaken om rekening mee te houden. Laten we zeggen dat apps voor privégebruik veelal gratis zijn of tegen een kleine vergoeding verkregen worden. Omdat apps door een groot publiek worden gebruikt, kan door advertentie- en reclame-inkomsten dit gratis aangeboden worden. Daarnaast dient de app voor privégebruik zelden gevoelige informatie te verwerken, app’s om te bankieren daargelaten.
Waarom is een zakelijke app dan niet gratis? Deze vraag wordt mij vaak gesteld, want als ik op mijn telefoon een CRM-app (bv.) installeer moet ik hiervoor betalen.

Waarom? Een zakelijke app is van een heel ander kaliber. Deze is vaak niet gemaakt voor een breed publiek en verwerkt in veel gevallen cruciale c.q. gevoelige bedrijfsinformatie. Dit betekent dat de behoefte aan beveiliging van dit soort apps groter is. En er zal een veilige connectie moeten worden gemaakt met de backoffice naar bijvoorbeeld een ERP- of CRM-systeem. Dit vraagt nogal wat.

Hebt u Buienradar al eens gevraagd of zij een stukje maatwerk willen toevoegen voor u? Want een tweede, wellicht nog interessanter punt, is ‘maatwerk’. Vanuit een klassieke gedachte zijn we gewend licenties te kopen voor een softwareoplossing. Deze draait lekker in uw keldertje op een server en wanneer het echt nodig is, zou het kunnen dat u aanvullende code laat toevoegen of zelf toevoegt om zo een proces naar eigen hand te modeleren. Maatwerk dus. In een app kan dit niet. Punt. Een app is standaard software en wordt in één versie via de cloud aangeboden. Deze software is bovendien niet van u. U mag gebruik maken van de toepassing. Dát is het concept achter de app. De kracht van een app is eenvoud om het gebruik laagdrempelig te houden. Daarnaast geniet u van updates zonder dat u hier iets voor hoeft te doen. Dit gaat niet lukken als er overal verschillende versies staan met klantspecifieke code. 

Al met al zullen apps in een zakelijke omgeving vele vragen oproepen. Ik hoop dat ik hiermee een klein beetje duidelijkheid kan scheppen. Ten eerste de kracht van een app als een standaard stuk gereedschap. Ten tweede dat een zakelijk gebruik wel iets anders vraagt dan een app voor privégebruik. Ben benieuwd naar reacties…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten