woensdag 11 september 2013

Voortgangsbewaking…zo 2000!


Hoe mijn dagen eruit zagen in de jaren 2000:
Rond een uur of acht begint de dag met een bak koffie. Mijn desktop start op met Windows 98 SE, waarna ik mijn ERP-applicatie start. Om te kijken hoe we ervoor staan, zal ik de lijst met openstaande orders moeten printen. Vervolgens zoek ik mijn liniaal en arceerstiften om eens flink aan de slag te gaan. De lijst bevat zo’n 300 regels en ik zal ze stuk voor stuk moeten nazoeken. Ik start bij de eerste regel. Iedere regel wordt bezocht door mijn liniaal voor hun huidige status.
Ik arceer een orderregel groen wanneer deze op tijd dreigt te komen. Na een half uur ben ik bij regel 50 beland en ontdek ik dat deze order te laat komt. Aj. Nog even uitzoeken wat de oorzaak is en wat ik eventueel zou kunnen doen om deze alsnog groen te kunnen arceren. Meteen vraag ik me af wie ik moet informeren over deze vertraagde order. De regel wordt uiteindelijk met de rode arceerstift aangemerkt.
2.5 uur verder heb ik de gehele lijst doorgeakkerd. Het is een kleurig schouwspel geworden met groene blokken en wat rode lijnen, aangevuld met enkele opmerkingen. Deze lijst zal als input dienen om de verschillende afdelingen per mail te informeren over welke orders dreigen te laat te komen. Ieder dag weer ben ik drie uur (!) bezig te onderzoeken hoe we ervoor staan.
Wat zou het zijn als ik één scherm had? Een scherm waarin ik direct kan zien of kan filteren op orders die te laat komen. Helemaal gelukkig zou ik worden als ik vanuit dat zelfde scherm door kan zoeken naar achterliggende informatie en kon aanvullen met aantekeningen voor collega’s. 
De regels die wel op tijd komen hoef ik niet te zien. Ik wil eigenlijk geen tijd verspillen aan zaken waaraan ik niets hoef te sturen. Volgens mij bespaar ik dan gemakkelijk 2.5 uur per dag! Tijd die ik bezig kan zijn met andere zaken.
Wat mijn rol is in dit bedrijf? Ik zou de inkoper kunnen zijn, de productieplanner,  verkoopbinnendienst of zelfs de magazijnbeheerder. Zij kijken allen naar orders waarvoor zij verantwoordelijk zijn. Ik denk dat velen die zo'n rol vertolken zich kunnen verplaatsen in de zojuist geschetste situatie. De bovenstaande oplossing van voortgangsbewaking door “Management by Exception” bestaat reeds enkele jaren. Ik bemerk alleen dat mensen veel moeite hebben om afscheid te nemen van hun vertrouwde lijstjes. Ondanks alle voordelen van dit soort schermen, krijgen we vaak nog de vraag vanuit de markt of we oude vertrouwde voortgangslijstjes kunnen leveren. Waarom de lijstjescultuur levend houden?
Herkenbaar? Laat het weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten